Sidor

torsdag 21 januari 2010

Tonari to Totoro (Min granne Totoro)

Under 1980-talet gavs flera animefilmer ut på VHS i Sverige. En av dem var Silver Fang, och jag vet inte hur många gånger jag tog med den hem från videobutiken.

Silver Fang handlar om en ikitahund som tillsammans med många andra vildhundar kämpar för att döda en stor, farlig och elak björn, Akakabuto. Det var det mest spännande jag någonsin sett, och även mitt första möte med anime, som helt enkelt betyder tecknad film. Efter det har jag sett flera andra animeproduktioner, och en av dem jag gillar mest är Min granne Totoro!

Min granne Totoro visades på bio i Sverige 2007, men hade premiär redan 1988 i Japan. Totoro är producerad av Studio Ghibli, som även har haft stor betydelse för spridningen av anime i västra delen av världen. Mannen som ligger bakom Totoro och många andra animefilmer heter Hayao Miyazaki, och han är en av Japans ledande skapare av animerad film. Ni kanske har hört talas om Sprited away, Det levande slottet och Ponyo!

Totoro är en mysig film som passar alla, både barn, ungdomar och vuxna. Filmen utspelar sig under 1950-talet, och handlar om två flickor som flyttar till ett hus vid skogen med sin pappa. Deras mamma ligger på sjukhus för att tillfriskna efter en sjukdom. En dag upptäcker den yngsta flickan, Mei, en stig som leder till en magisk skog. Hon följer stigen och till sist stöter hon på en skogsande, Totoro! Flickornas pappa berättar att anden är skogens konung, och att bara de med rent hjärta kan se den. Flickorna lyckas bli vänner med Totoro efter att de har lånat honom ett paraply. När flickorna senare i filmen får problem, hjälper Totoro dem.

Totoro är en fantastisk film, och ni som inte har sett den än, gör det! (Min granne Totoro, Spirited away och Det levande slottet finns att låna på biblioteket).

/Lisa



1 kommentar:

  1. I wonder if Katrineholms biblioteket can create a project in which discarded books in Swedish can be shipped to poorer libraries in the world to extend Swedish language and culture abroad as a kind of Books as Ambassadors project. The idea for this comes from reading about a project by students at Harvard which you can read about here ( http://www.thecrimson.com/article/2010/1/21/through-books-project-students/ ).

    SvaraRadera