Sidor

torsdag 26 juli 2012

En bok i solen

Den här sommaren har ju inte varit den soligaste man minns precis. Visst kan regniga dagar vara som gjorda för mysig läsning inomhus, så det har man minsann haft många chanser till. Men jag gillar när det är sol. Alltså tycker jag att det är toppen när man kan kombinera läsningen med en stund i solen. Igår var det en sån där härligt varm och solig dag. Och jag tog filten, la mig i gräset och läste Månfågel av Ingelin Angerborn.

Vi har skrivit om flera av hennes böcker förut. Vi gillar Ingelin Angerborn. Bland annat skrev Karolina om För alltid och Veronica om Rum 213.
I hennes nya bok är det augusti 2012, alltså utspelar den sig faktiskt i framtiden när jag läser. Tolvåriga Vendela skriver ett brev när hon känner sig ensammast i världen och hon får ett svar. Men vem är det som skriver - och när? Ja, det är just frågan. Framtiden kan bli ett nu, som blir ett då. Kan det vara så att all tid finns samtidigt, parallellt liksom? Vendela tycks i alla fall ha öppnat tidens portar. Det går visst när det är blå måne. Känner du dig skeptisk? Det gör Vendela också.

Ingelin Angerborn har skrivit ytterligare en fin berättelse där hon blandar det magiska med det vardagliga. Läs själv och fundera. En skön lässtund får du garanterat, oavsett regn eller sol.

/Annika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar