Sidor

fredag 6 juli 2012

Tips för den boklöse sommarlovsledige

Hej alla datorgluttande sommarlovslediga! Mitt namn är Wilfred Martinsson, jag är 14 år och har spenderat en vecka på biblioteket, vilket har varit väldigt kul. Men hur som helst. Nu har veckan lidit mot sitt slut och jag har blivit tillfrågad att skriva något här på barn- och ungdomsbloggen, något jag med ytterst stor glädje gör.

Jag börjar med att presentera en av mina absoluta favoritserier: Syskonen Baudelaires olycksaliga liv. Serien handlar, som man kanske kan gissa utifrån titeln, om de tre föräldralösa syskonen Baudelaire, Violet Klaus och Sunny. Redan från första sidan (eller jag kanske ska säga sista, det är baksidestexten jag menar) blir man varnad för att det här inte är någon lycklig bok.
Baksidan säger:

”Kära läsare! Jag är ledsen att behöva säga det, men den här boken är mycket otrevlig. Den berättar en tragisk historia om tre olyckliga barn. Syskonen Baudelaire, Violet, Klaus och Sunny, är både trevliga och begåvade men deras liv är fullt av olyckor. Redan på bokens första sida, då barnen leker på stranden och får fruktansvärda nyheter, och vidare genom boken lurar olyckan över dem. Dessa olycksaliga barn verkar, likt magneter, dra till sig obehagliga händelser. Bara i denna första bok ställs de tre syskonen inför en girig och motbjudande skurk, kliande kläder, en fasansfull eldsvåda, en elak sammansvärjning med planer för att stjäla deras pengar och kall gröt till frukost. Det är min plikt att skriva ned dessa otrevliga berättelser om de olycksaliga syskonen Baudelaire, men det finns inget som hindrar dig från att köpa en trevlig bok med ett lyckligt slut istället.”

Och så fortsätter det genom hela boken. Författarens (Lemony Snicket)sätt att skriva på gör att men hela tiden sitter och småskrattar när man läser boken. Han skriver på ett ganska omständigt sätt och väver in både ditt och datt i berättelsen, så att man till slut börjar undra om han själv finns på riktigt, eller om även författaren är en del av berättelsen. Nu säger jag inte så mycket mer än att konstatera att om du inte har något att läsa i sommar bör du helt klart läsa den här.

/Wilfred

1 kommentar: