Sidor

onsdag 29 augusti 2012

Den röda handsken

Hösten är en härlig tid på bokfronten. Det kommer så mycket nytt! Och så mycket man väntat på! Fortsättningen på Holly Blacks serie om Berörarna, Den röda handsken, har jag längtat efter. Den var väl värd att väntas på, för fortsättningen på Den vita katten höll måttet på alla sätt!

Smaken är ju olika, men det jag gillar med Berörarna-serien är att det finns en svärta i berättelserna som man ganska sällan hittar i ungdomsfantasy. Jag gillar dessutom hela tesen om berörare och hur de hamnar utanför samhället. Hur det finns folk som kämpar för deras rättigheter, men det finns också de som vill driva igenom obligatorisk testning och registrering av alla berörare.

Jag vill ju inte spoila någon som ännu inte läst Den vita katten men i Den röda handsken har Cassel fått veta mer om sig själv och sin familj än han egentligen vill. Det är terminsstart när historien tar sin början och knappt hinner Cassel lämna av sina saker på internatskolan innan två FBI agenter kommer och hämtar honom. Det har hänt någonting och FBI vill ha Cassel som informatör. Inte så lyckat när hela ens familj är kriminell! Dessutom har Cassel plötsligt lovat att hjälpa maffiafamiljen Zacharov. Hm...

Gillar, gillar, gillar!! Visst tycker jag nog att Den vita katten var ännu bättre (än mer oväntad) men det här var en god uppföljare.

Nu blir det till att vänta på del tre. Den heter Black Heart på engelska.

/Karolina

Här hitta du en hel hemsida (på engelska) om Berörarna serien.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar