Sidor

tisdag 28 augusti 2012

Sommarens bästa bok

Av de böcker jag läst i sommar, är min absoluta favorit Jellicoe road av Melina Marchetta. Jag hade läst lite om den innan, och alla tyckte att den var jättebra. Bland annat skrev Linda om den förra sommaren, och vad hon tyckte kan du läsa här. Hon har också läst en annan bok av Melina Marchetta, om den kan du läsa här.

Ibland kan jag bli lite skeptisk när alla säger att något är bra, för då får man liksom inte bilda sig sin egen uppfattning. Men när det gäller Jellicoe road så håller jag helt med, för den är verkligen superbra!

I början av boken tyckte jag att det var lite rörigt, boken hoppar nämligen mellan två parallella berättelser. Den ena utspelar sig i nutid och den andra i dåtid. Det är ganska många namn och händelser att hålla reda på, men när man väl börjar få kläm på det, åh vad bra det blir då!

Boken utseplar sig i Australien, och huvudpersonen heter Taylor. När hon var liten lämnades hon av sin mamma vid en 7-eleven. Sex år senare bor och går hon på internatskolan Jellicoe, där det pågår ett gängkrig. Taylor blir utsedd till ena gängets ledare, och ungefär samtidigt börjar det hända konsiga saker. Hanna, som har tagit hand om Taylor sedan hon var liten, försvinner. Taylors värld rasar och ingen vill berätta för henne vart Hanna har tagit vägen. Men vem är Hanna egentligen? Och vad betyder egentligen det som står i de manuspapper som Hanna har skrivit?

Jag säger bara en sak: läs den!

/Lisa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar