Sidor

onsdag 17 juni 2009

Midsommar


Snart så är det midsommar och oavsett om solen skiner eller regnet öser ner kan man behöva boktips. Vid sol; Vad ska man annars göra mellan baden? Vid regn; Vad annat vill man göra när det regnar?

Personligen gillar jag berättelser om Någonannanstans. Fantasy och Science fiction med andra ord. Författaren Philip Reeve har skrivit en hel rad Science fiction historier för barn och ungdomar.

Två av Reeves senaste böcker heter Larklight och Starcross. Båda böckerna handlar om syskonen Art och Myrtle som lever i 1800-talets England... på en rymdstation! Philip Reeve har helt enkelt struntat i att man inte reste (eller bodde) i rymden på 1800-talet och gjort en egen variant på vår histora. Väldigt kul! Tycker i alla fall jag.

Om man gillar action, rätt osannolika händelser och väldigt märkliga varelser, ja då har man verkligen hittat rätt om man fått med sig Larklight och Starcross från biblioteket.

/Karolina

PS Här nedan kan man se ett exempel på ett rymdskepp... det ser verkligen ut som ett skepp.

1 kommentar:

  1. Jag tycker det är lite föör fantasy även om jag gillaar fantasy, men min kompis berättade om den..

    SvaraRadera