Sidor

torsdag 19 augusti 2010

Ja, ja, ja!

Nu ska jag tipsa om en av mina favoritserier! Den första boken kom ut redan 1996, så de börjar ha ett par år på nacken, men vad gör det när böckerna är så här bra.

Böckerna utspelar sig idag (eller snarare 1996) i Australien. Huvudpersonen heter Ellie och i början av första boken, I morgon när kriget kom, så beger sig hon och en grupp vänner ut i vildmarken för att campa och ha kul. När gänget ett par dagar senare kommer hem har allt förändrats. Australien har invaderats och ligger i krig. Alla hus är tomma, telefonerna är döda och djuren ute på gårdarna har börjat att dö av törst.

När den första paniken har lagt sig bestämmer sig Ellie och de andra för att kämpa istället för att låta sig tillfångatas. De börjar spränga broar, sätta eld på magasin och kriga tillbaka så gott det nu går.



Den här serien är helt ohyggligt spännande. Under vissa kapitel sitter man som på nålar! Böckerna är också intressant eftersom ungdomarna det handlar om blir hårdare och hårdare allt eftersom tiden går. Och det man kan undra över är vad man kan göra för slags handlingar och fortfarande anse sig höra till "de goda".

Böckerna är jätte, jättebra och anledningen att jag tipsar om dem nu är att serien ska filmas!! Så sätt genast igång och läs dessa fantastiska böcker så ni är redo när filmvarianten kommer!

/Karolina




P.S. Hela serien består av: I morgon när kriget kom, När natten är som mörkast, Tredje dagens kyla, Nu är mörkrets tid, Så grydde hämndens timme, I skymningens land och På andra sidan gryningen.

2 kommentarer:

  1. Det är dom bästa böckerna i världen!
    Jag visste inte att det skulle komma en film...

    SvaraRadera
  2. Ja, visst är böckerna helt fantastiska!! Filmen har premiär i Australien den 2 september nu i år. Jag vet inte när den hittar hit till Sverige, men jag kommer att blogga så fort jag vet :-)

    /Karolina

    SvaraRadera