Sidor

tisdag 24 augusti 2010

Scott Westerfeld

Det är kul när man hittar en författare som man verkligen gillar. Ännu roligare är det om den författaren har skrivit, eller skriver, mycket böcker.

För mig är Scott Westerfeld en sådan författare (han har en trevlig blogg/hemsida där man kan läsa mer). Han har skrivit om en förvriden framtid i serien som börjar med Ful. Han har varit väldigt äcklig i den vampyriska Parasit, och han var kul och fartfylld i Ute/inne.

De absolut bästa jag har läst av honom är en trilogi som heter Midnighters. Tyvärr är de böckerna aldrig översatta till svenska, så vi har inte haft dem. MEN, eftersom det är fler än jag som gillar Westerfeld så har vi på biblioteket fått inköpsförslag, och köpt just Midnighters.


Varje dygn består egentligen av 25 timmar. Under den tjugofemte timmen, den hemliga timmen, är det bara ett fåtal som kan vara vakna. De få som har tillgång till den extra timmen kan en kort stund göra fantastiska saker. Flyga till exempel! Underbart kan man tycka, men den tjugofemte timmen innebos av allehanda läskiga mörkervarelser som vill åt människorna som har tillgång till deras timme.

Det känns jättekul att vi på grund av förslag från er där ute har köpt in dessa excellenta böcker! Jag hoppas att många kommer att läsa dem!

/Karolina

P.S. Böckerna i Midnighters heter The secret hour, Touching darkness och Blue noon.

2 kommentarer:

  1. Jag tänker läsa dom när dom kommer inte, jag älskar Scott Westerfeld.
    Han har skrivit en bok som heter Risen Empire också, och den ligger och väntar på mig i bokhyllan här hemma - men den är så tjock...

    SvaraRadera
  2. Jag hade inte koll på Risen Empire, kul att få tips!

    Du får ställa dig i kö på Midnighters så att du säkert får dem :-)

    /Karolina

    SvaraRadera