Sidor

onsdag 3 november 2010

Levande döda

I den vanliga verkliga världen är ju döden någonting allvarligt. Ofta sorgligt och någonting som är svårt att begripa. Det finns faktaböcker om döden, som Veronica skrev i måndags och böcker om familjemedlemmar som går bort eller älskade husdjur som dör.

Jag tycker ofta det är jobbigt att läsa sådana böcker. Jag blir så ledsen och beklämd. Nu har ju Veronica och Lisa redan tagit upp sådana berättelser så därför tänker jag skriva om en helt annan typ av döden-böcker. Sådana böcker som utspelar sig "någonannanstans" och där döden snarare är spännande och läskig.

Mårten Sandéns tre böcker om Jannike Faltin tycker jag har fått alldeles för lite uppmärksamhet. De är såå bra! Jannike är sanslöst tuff och det händer spännande och oväntade saker hela tiden. Del tre har precis kommit och heter (lämpligt nog) De dödas imperium. Jannike får i den kämpa mot levande döda med hjälp av sitt skuggseende och en vampyr!

Gillar man zombier tror jag starkt på en annan ny bok, Fienden av Charlie Higson. Redan på framsidan kan man läsa:

De jagar dig. De sliter dig i stycken. De äter dig.

Säkert är det en text som får många att avstå hela boken, men jag, ja jag blev istället väldigt intresserad. Jag har bara börjar läsa men det som händer är att en epidemi dödar nästan alla vuxna. Nästan alla! De som är kvar har förändrats, liksom ruttnat innifrån, och fått en väldig smak för människokött. Alla "zombier" är nu på ständig jakt och barnen och ungdomarna som finns kvar får kämpa för sina liv.

Lite liknande är det i den engelska boken The forest of hands & teeth. Där har de friska människorna byggt murar runt små isolerade byar och är ständigt på vakt mot zombierna där ute. Naturligtvis blir det så att vår hjältinna måste ge sig ut i skogen mellan byarna.


Så vill man ha action, supertuffa tjejer och levande döda så finns det mycket nytt att "sätta tänderna i!" Ha, ha!

/Karolina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar