Sidor

onsdag 28 november 2012

Vargarna i väggen

Igår fick jag en mycket glad överraskning. Annika höll på och plockade med nya böcker och sa plötsligt: "Är det inte den här du gillar så mycket?" och höll upp en mycket bekant bok. Neil Gaiman och Dave McKeans bok The Wolves in the Walls är en av mina favoriter! Absoluta favoriter! Och nu har den kommit på svenska, Vargarna i väggen, något jag inte hade en aning om. Det var därför boken Annika höll upp var så bekant. Rätt framsida, men "fel" text.


Jag har visat The Wolves in the Walls på 100 bokprat och förklarar att bilderböcker sannerligen inte bara är för barn! Nej, nej! Denna mörka suggestiva bok, den är för de "stora". Alltså gläder det mig oerhört att den nu finns på svenska också.

Boken handlar om Lucy som börjar höra konstiga ljud i huset där hon bor. Hon förstår att det finns vargar i väggarna, men hennes familj vill inte lyssna på det örat för alla vet att "...den dagen vargarna kommer ut ur väggen, då är det klippt". Att ignorera vargarna hjälper förstås inte och bilderna förmedlar att det verkligen är klippt när vargana kommer.

Det här är som sagt inte en bok för små barn. Det är en ganska otäck bok. Kanske inte i berättelsen så mycket som i McKeans bilder. Vilka bilder sen! De är magiska!

Ur The Wolves in the Walls av N. Gaiman & D. McKean.

Jag hoppas nu att fler böcker av Gaiman och McKean kommer på svenska, för jag unnar alla att rysa och mysa över deras historier!

/Karolina

P.S. Gaiman har jag skrivit om förr, exempelvis här och här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar