Sidor

torsdag 31 januari 2013

Barn passar inte som husdjur


En morgon när Lollo övade piruetter märkte hon plötsligt att hon var iakttagen. "Hallå? Vem där? Jag känner lukten av dig där bakom buskarna, så kom fram bara!"

Bakom busken sitter det någon som säger: "Pip!" Ett barn! Björnen Lollo blir överlycklig. Pipis som hon raskt döper barnet till är ju urgulligt och hon vill, vill, vill behålla det. Mamma björn förklarar: Barn passar inte som husdjur, men Lollo tänker bevisa motsatsen. Men är det möjligen så att det kan ligger någonting i mammas ord..?

I slutet av Barn passar inte som husdjur berättar författaren och illustratören, Peter Brown, en historia:

En gång när jag var liten hittade jag en groda i skogen och tog hem den för att ha som husdjur. Det gillade inte min mamma. "Skulle du tycka att det vore roligt om ett djur bestämde sig för att göra DIG till sitt husdjur?" frågade hon mig. "Absolut!" svarade jag.

Jag tror Peter Brown tänkte på den händelsen när han skrev den här boken.

/Karolina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar