Sidor

fredag 6 november 2009

Astrid är bäst!!

Igår var jag, Annika och Lisa på studiedag. En kvinna som heter Ulla Rhedin föreläste. Hon är doktor i litteraturvetenskap och sitter dessutom med i juryn som bestämmer vem som ska få ALMA-priset.

Ulla berättade om bilderböcker för oss och om hur en del böcker liksom är skrivna i "skikt". Det vill säga en vuxen person som läser boken tycker den handlar om en sak, medan ett barn som läser samma bok tycker att den handlar om någonting helt annat.

Astrid Lindgren var helt mästerlig på att skriva sådana "skikt" böcker. Ulla tog Bröderna Lejonhjärta som exempel och eftersom jag inte har läst den boken sedan jag var liten blev jag helt häpen. När Ulla berättade om den berättade hon vad de flesta vuxna ser och jag hade ALDRIG tänkt på det hon visade. Mycket intressant!

Om det är dåligt väder i helgen (och det är det väl antagligen) så ska jag sitta hemma och läsa Bröderna Lejonhjärta. Eftersom jag är vuxen nu så får jag kanske läsa en helt ny historia av Astrid Lindgren, och det ska verkligen bli kul. Eller kul förresten, det är ju en så otroligt sorglig bok.

/Karolina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar