Sidor

fredag 15 juni 2012

Sommarlov vid strandkanten

Idag börjar sommarlovet. Om jag får bestämma tillbringar jag gärna min lediga tid vid vatten. Det är nåt med vatten. Jag blir lycklig oavsett om det är Stilla Havets salta jättevågor som sveper in mot vita stränder eller en mörk insjös skalp mot strandens stenar någonstans i Sörmland. Det känns mäktigt med stora oceaner där det är långt till horisonten, men det känns hemmalugnt vid insjön - där känner jag igen dofterna och ljuden, där möts jag av växter och djur jag kan namnen på.

Anja Baklien har gjort en bok full av fakta och fina foton, Min första strandkantsbok, som är perfekt att ha till hands när man vill upptäcka livet vid stränderna.Vi som bor i Katrineholm har turen att ha två fina badsjöar på promenadavstånd och runt omkring finns många andra. Det är inte heller så långt till kusten. Så det finns goda möjligheter att utforska strandkanter och vattenbryn i närheten för den som önskar.

Något som jag också förknippar med lediga dagar är läsning. Det är jag ju verkligen inte ensam om och från och med idag kan den som vill vara med komma in och hämta årets folder till  SOMMARBOKEN. Eller skriv ut den här.

/Annika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar