Sidor

tisdag 27 oktober 2009

Halloween eller allhelgona?!


I Sverige är Halloween något ganska nytt, tidigare har vi ju kallat den helgen för allhelgona. Eller det gör en del fortfarande, själv vet jag inte riktigt vad jag ska säga. När jag var liten firades inte helgen på samma sätt som den gör nu (och jag är ändå inte lastgammal). Då brukade jag följa med mamma och pappa till kyrkogården och tända ljus. Jag kan faktiskt bli lite avundsjuk på att jag är för gammal för att klä ut mig och gå och knacka på dörrar och fråga – ”bus eller godis”? som många gör nu.

Men hur kommer det sig egentligen att det har ändrats? Allhelgona härstammar från en kyrklig tradition från medeltiden då man brukade smycka gravar. Halloween kommer ursprungligen från Skottland och Irland, och härstammar från en uråldrig hednisk sed. Man trodde att de dödas själar återvände den kvällen, så därför tände man stora eldar för att skrämma iväg dem.

Egentligen påminner de en del om varandra, det är mest att man firar lite olika. Halloween kom till Sverige väldigt snabbt, och Halloweenexperten Evastina Törnqvist tror att de beror på att det är så roligt! Att barn får klä ut sig till något läskigt och får godis!

Så helgen kan firas på lite olika sätt, och jag tycker att man ska göra det som känns bäst! Själv har jag införskaffat årets pumpa och tänker äta något extra gott i helgen. Och vill man veta mer om hur man kan fira, så kan man läsa Evastinas bok Så firar man Halloween. I boken får man även veta ännu mer om helgens historia, och varför vi har pumpor, skelett, vampyrer och andra läskiga saker. Den och massa andra böcker om Halloween finns att låna här på biblioteket, så kom in och lär dig mer om den här spännande helgen!

/Lisa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar