Sidor

måndag 12 oktober 2009

Mer vampyrer


Jag älskar ”The Twilight saga”, så det har onekligen känts ganska tomt sedan jag läste ut den fjärde och sista boken i serien. Som tur är, är det fler som skriver om vampyrer än Stephenie Meyer! En av dem heter Claudia Gray (fast egentligen heter hon Amy Vincent, Claudia Gray är en pseudonym) och hon har skrivit en bok som heter Evernight. Den är inte översatt till svenska, så tillsvidare får man helt enkelt ta chansen att bättra på sin engelska.

Bokens huvudperson är Bianca, som ska börja sitt första år på internatskolan Evernight. Bianca avskyr skolan, och helst skulle hon vilja flytta tillbaka till den lilla staden som hon och hennes föräldrar bodde i tidigare. Men det finns flera anledningar till att hon inte har något val. En av dem är att hennes föräldrar är lärare och ska bo på skolan, och de vill att hon ska gå där och är övertygade om att hon kommer att trivas.

Men Biancas värsta farhågor om skolan besannas redan första dagen. De andra eleverna är snobbiga, dryga och alldeles för perfekta, Bianca vet att hon inte passar in. Den enda tröst Bianca känner är att Lucas finns på skolan, som hon redan från början känner samhörighet med. Han är inte som de andra eleverna, han visar tydligt vad han tycker om deras uppförande och skapar sig tidigt ovänner. Bianca och Lucas blir snart mer än vänner, men när gamla hemligheter avslöjas, får Bianca omvärdera allt hon tidigare trott på...

Nu tänker jag inte berätta mer om handlingen, för risken är att jag avslöjar för mycket. För jag kan lova att jag studsade till mer än en gång när jag läste den här boken, saker och ting var verkligen inte som jag trott! Men en sak kan jag tala om, att ni som gillar vampyrer, kärlek, hemligheter och spänning, kommer inte bli besvikna!

Boken finns inte att låna hos oss än, men håll ögonen öppna, för den kommer snart att dyka upp! Dessutom finns det redan en fortsättning, Stargazer, som också kommer till biblioteket inom kort!

(För mer information om Claudia Gray och hennes böcker, klicka här).

/Lisa


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar