Sidor

fredag 16 oktober 2009

Punka

När jag kom hem igår höll den tolvårige sonen som bäst på att laga cykelns punka. Det tog ett par timmar och det var rätt besvärligt, men han gav sig inte förrän det var fixat.

Jag som själv aldrig har lagat ett enda punkterat däck i mitt liv är förstås djupt imponerad! Nu känner jag dessutom pressen… Och härmed lovar jag att nästa gång ska jag åtminstone försöka. Till min hjälp kommer jag att ha en erfaren son och jag kan ju även kolla i en mycket trevlig handbok i ämnet, Castors punka av Lars Klinting. Där är allt alldeles på riktigt - steg för steg får man se hur det går till när den händige bävern Castor hjälper Frippe vars röda cykel fått punka. Klinting väver som vanligt in fakta i en fint berättad och utsökt illustrerad historia. Som sagt, det finns böcker om allt. Och man blir förhoppningsvis aldrig för gammal för att lära sig nya saker.

/Annika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar