Sidor

tisdag 9 februari 2010

Amigurumitajm!

På söndag kan du komma till Ängeln och prova att virka en amigurumi. Nils Grahn kommer att vara den som är med och hjälper till och vägleder. Vi passade på att intervjua Nils inför verkstan.

Nils, vad är egentligen en amigurumi?

Amigurumi är japanska virkade figurer med stort huvud och liten kropp. På bilderna kan ni se hur en amigurumi kan se ut (det är Nils fina amugurumis som är på bilderna).

Hur länge har du virkat amugurumis och hur kom det sig att du började?

Jag lånade bok om det i höstas. Sedan har jag virkat tidigare, t.ex. ett fodral till mobilen.

Av dem du har gjort, vilken är du mest nöjd med?

En liten svart uggla som jag har gett bort i present. Ugglan har jag gjort på fri hand (han har alltså inte utgått ifrån ett mönster när han gjorde den). En anka.

Vad fyller du amigurumierna med?

Bomull, det fungerar inte så bra med ris/bönor eftersom de kan svälla om de blir våta och så tappar de formen lättare.

Hur lång tid tar det för dig att göra en amigurumi?

Det beror på, om man virkar hela dagen kan man hinna med att göra en figur om man är snabb.

Är det svårt, tar det lång tid att lära sig?

Det underlättar med instruktioner som finns i böcker. Det kan vara lite svårt i början men man lär sig så småningom. Det finns även mönster på Internet, men då kostar det pengar.

Vad ska ni göra på virkningsverkstan 14 februari?

Förmodligen så kommer vi att göra guldfiskar, eftersom det är bra att börja med det. Vi ska även lära oss att göra ”stolpar”. (Vad det är får Nils själv förklara på verkstaden).

Jag hoppas även att alla kommer att hinna göra varsin figur.

Vad gör du just nu?

En katt, en större uggla och så försöker jag att göra en Totoro!

Vi tackar Nils så mycket för att han tog sig tid att svara på våra frågor. Sedan hoppas vi att många kommer och testar att göra en egen amigurumi på söndag!

/Lisa & Veronica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar