Sidor

tisdag 16 februari 2010

Mer vampyrer

Jag, liksom många andra, har fortfarande inte tröttnat på vampyrer. Efter Stephenie Meyers succé så har det fullkomligt skett en explosion av nya böcker och tv-serier. Sedan finns det ju faktiskt vampyrböcker som kom innan böckerna om Bella och Edward, som fortfarande är riktigt bra.

En bokserie som jag var mycket förtjust i som tonåring var vampyrkrönikan av Anne Rice. Två av böckerna har filmatiserats, den mest kända är En vampyrs bekännelse med Tom Cruise och Brad Pitt i huvudrollerna. Tom Cruise spelade vampyren Lestat, som är betydligt mer rå än vår käre Edward. Själv var jag hänförd, och läste många böcker i serien. Så min fascination för vampyrer har funnits under många år, och den här vurmen för de blodsugande vännerna har jag väntat på länge.

Jag har precis läst två böcker i en ny vampyrserie. Den första heter Törst och handlar om 17-åriga Rose och Lissa som är bästa vänner. Lissa är vampyr, och Rose är hälften vampyr, hälften människa. Tillsammans har de varit på rymmen från sin vampyrskola under två år, och boken börjar med att de blir infångade och förda till skolan.
Jag ska inte avslöja så mycket mer om bokens handling, men jag vill verkligen rekomendera den eftersom den både innehåller spänning och en hel del romantik. Jag har även hunnit med att läsa bok nummer två, Fruset blod, som var minst lika bra.

Nu väntar jag ivrigt på del tre, som ska dyka upp någon gång i mars. För som sagt, det verkar som om jag inte kan tröttna på vampyrer...

/Lisa

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar