Sidor

onsdag 24 februari 2010

Tummen



Det finns sagor och berättelser med väldigt konstiga huvudpersoner. Sagan om pannkakan till exempel. Eller den om vanten!

Något jag själv som liten tyckte var väldig märkligt (och samtidigt fiffigt) var sagorna om Tummen. En tumme liksom...

Det är Inger Sandberg som har skrivit böckerna om Tummen. Hennes man Lasse har gjort bilderna och tillsammans har de inte bara skrivit om Tummen utan även om lilla Anna och Långa farbrorn och Lilla spöket Laban. De har fått många fina priser för sina böcker och det tycker jag de förtjänar.

En annan rolig sak med makarna Sandbergs böcker är att alla parets tre barn finns med i olika böcker.

Berättelserna om Tummen är nu mer än 30 år gamla och böckerna om Lilla Anna är ännu äldre. Jag tycker det är rätt kul att jag och min systerson (det är han som är på bilden) har fått läsa samma böcker ”när vi var små”. Det måste ju även vara ett tecken på att boken är bra!

/Karolina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar