Sidor

onsdag 3 februari 2010

Grattis Hjördis, grattis Disa!

Min lillasyster ska snart få sitt andra barn, så just nu pågår det intensiva diskussioner om vad bäbisen ska heta. Det är ju faktiskt väldigt viktigt att tänka efter när man ska ge ett barn namn. Han eller hon ska trots allt ha namnet hela livet. När jag var liten tyckte jag att mitt mellannamn, Ingrid, var helt sjukt fult och jag ville definitivt inte heta det hela livet. Nu har jag ändrat mig och tycker om att heta Ingrid eftersom jag fick namnet efter både mormor OCH farmor.

Anna Ribbing som skrivit om konstiga ord har också skrivit en bok om namn. I den kan man inte bara läsa vad olika namn betyder, det finns också tips på namnlekar och hur man kan skriva sitt namn med runor.

Idag, onsdagen den 3 februari är det Hjördis och Disa som har namnsdag. På den väldigt roliga sajten Svenska namn kan man läsa det här: Hjördis är ett kvinnonamn med isländskt ursprung, sammansatt av hjörr "svärd" och dis "ödesgudinna". Dramatiskt namn! Och plötsligt förstår man varför Hjördis och Disa firas på samma dag. Grattis på er förresten!

Man kan också läsa att Alice och Lucas var det vanligaste namn man gav till nyfödda pojkar och flickor 2009.

/Karolina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar