Sidor

måndag 17 maj 2010

Det finns mycket att fira, och ett år går fort

Fylla år är alltid trevligt, oavsett om det är 1 år (som bloggen), 10 eller 17. Dessutom vad passar bättre när det snart är prinsessbröllop än att skriva om en prinsessbok, När prinsessor fyller år av Per Gustavsson. När en prinsessa fyller år ska mycket hinnas med, stora balsalen ska städas, tårtor garneras och hon ska vinka till folket från en bil. En prinsessa måste också komma ihåg att bjuda alla på kalaset. Annars kommer det en bortglömd elak trollkarl som trollar bort alla gäster. Då måste prinsessan ge sig iväg ut på äventyr och rädda alla gästerna.
/Veronica

Nu i mitten av maj står snart trädgårdarnas fruktträd i full blom och jag får lust att läsa om Catarina Kruusvals fina bilderbok Ellens äppelträd.
I Ellens trädgård står ett vackert gammalt äppelträd som hon och Olle älskar att klättra i. På våren står trädet vitt av äppelblom. På sommaren susar det i den gröna lövkronan som blir ett jättebra gömställe för de två kompisarna. På hösten ger trädet massor av goda äpplen och på vintern vilar det under snötäcket. Men en vintrig dag knäcker stormen det pampiga trädet. Det blir bara en enda risig hög av kvistar och grenar. Efter några månader av saknad planterar familjen ett nytt litet träd som till hösten ger ett första äpple. Det är en årstidsbok som lika mycket är en bok om livets gång. Allt går igen, det kommer alltid en ny vår. Och små träd och barn växer och blir stora.
/Annika

Jag har ridit sedan jag var liten, men för några år sedan slutade jag på obestämd tid. Men för ett år sedan var det dags igen! Jag hade inte suttit på en häst på tre år, så jag var faktiskt lite nervös hur det skulle kännas. Men väl uppe på hästryggen så tog det inte lång tid förrän jag kände mig hemma.
Efter det så har jag ridit två gånger i veckan, och nu tror jag att jag inte kommer att kunna sluta. För er som också älskar hästar, kan jag rekommendera klassikern Black Beauty. På biblioteket kan du låna både filmen och boken av Anna Sewell.
För ett år sedan började vi även att skriva på bloggen, och därför vill jag även passa på att säga GRATTIS Bubblan i bibblan!
/Lisa

För en vecka sedan blev jag moster för andra gången. Hurra! Nu i början räknar vi allihopa dagarna (och snart nog veckorna) som det nya lilla pyret funnits i livet. Det är nästan som att fira varje dag.
Annars finns det mycket att fira i maj. Jag har läst boken Högtid och fest året runt av Ingemar Liman och hittat mycket. 1 maj till exempel. Säkert var det några av er som till och med sålt majblommor i år, eller som gick i något 1 maj-tåg. Sen har vi ju precis firat Kristi himmelsfärdsdag, en dag som på många håll i Sverige kallas för första metaredagen. Den traditionen fanns redan på 1700-talet och i Småland sades det att om man svalde dagens första fisk hel och levande så skulle det nappa bra hela sommaren. Urk! På många håll pratar man också om majning. Det är när man smyckar någonting (en trappa, en dörr, eller kylaren på en bil) med blommor och blad.
Själv har jag dessutom precis varit på bröllop så det känns som om det bara är att fira på. Brudpar och bäbisar och bloggar och majblommor och sommar och livet och…
/Karolina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar