Sidor

torsdag 6 maj 2010

Kärlek på dikt

Som jag har skrivit tidigare är det sällan jag hittar böcker om kärlek som jag VERKLIGEN gillar. Många är OK. Många är ganska bra, men få är sådär riktigt, riktigt romantiska... i alla fall enligt mig.

Men till och med sådana petiga typer som jag hittar då och då ett guldkorn. Den bok jag brukar plocka fram som en favorit är Den första gång jag såg dig... av Katarina Kuick. I tio korta kapitel berättar både Hon och Han om sina tio första möten, från lätt avsky till kärlek.

Jag har alltid tyckt att Den första gång jag såg dig... är lite som dikter utan rim, vilket jag verkligen gillar. Fatta då så glad jag blev när jag fick höra talas om Sonya Sones nya böcker. Två diktböcker, om kärlek, utan rim!

Den första heter Vad mina vänner inte vet och där berättar Sophie om hur hon blir kär i "tönten" Robin Murphy. Del två heter Vad min flickvän inte vet, och där är det Robin som berättar.


När man väl träffar rätt är kärleksböcker alldeles underbart. Så om ni tror att dubbla berättare, poesi utan rim och kärlek mellan rätt osannolika personer kan vara någonting, ja då har ni mycket härlig läsning framöver! Och titta bara på de helt fantastiskt underbara framsidorna på Sones böcker. Dom måste man ju bara gilla!

/Karolina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar