Sidor

onsdag 19 maj 2010

Karolina

Idag är det dags att presentera...


Namn: Karolina. Karolina med K i början och a på slutet.

Född: Jag såg dagens ljus en söndag i mars. Platsen var Örnsköldsvik och året var 1977.

Böcker jag tycker om innehåller ofta: Istället för att säga vad de innehåller kan man säga att de ofta UTSPELAR sig "någon annanstans". Jag gillar alltså fantasy och science fiction. Även böcker som handlar om "förr i tiden" brukar jag gilla.

Min favoritbok när jag var 7år, 9 år, 15 år: När jag var 7 år läste jag gång på gång en bilderbok som handlade om en enhörning. Jag kommer inte ihåg vad den hette, och jag minns egentligen inte ens vad den handlade om, men bilderna! Bilderna var underbara! Runt 9-10 års ålder hade jag en svår Narnia fas. Under ett och samma år läste jag Hästen och hans pojke 14 gånger! Jag kan fortfarande vissa delar utantill. Vid 15 års ålder läste jag Geraldine Harris fyra böcker om Kerish-lo-Taan och de böckerna är än idag på min lista över favoritböcker.

Den absolut bästa barn/ungdomsboken är: Oj, oj, oj! Jag som hittar en ny favoritbok en gång i halvåret! På sista tiden har jag ofta pratat om (och berömt) Arra av Maria Turtschaninoff, Ondvinter med uppföljare av Anders Björkelid och Hungerspelen av Suzanne Collins.

Min favoritfilm är: Även här ändrar jag mig ofta, men jag har en förkärlek för tecknat och Upp och Hitta Nemo är två filmer jag gärna ser om då och då.

En bra bokblogg (förutom Bubblan i bibblan): Jag tittar ofta på Almedalens ungdomsblogg Elmer. Jag gillar också författaren Mårten Melins blogg.

Om jag skrev en bok skulle den handla om: Hm... jag skulle förstås vilja skriva en lika bra och fantastisk bokserie som den om Harry Potter, men antagligen skulle det bli en bok om en ganska vanlig person med ett ganska vanligt liv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar