Sidor

fredag 4 juni 2010

Tänk om...

Jag som har älskat rimmad vers ändå sen jag var liten har fått en ny bilderboksfavorit: Tänk om av Lena Sjöberg. Det är en bok om lek och kärlek; En godnattsaga om att byta plats och ge sig ut på äventyr.


Tänk om jag var en mygga och du mitt lilla knott
Vi skulle bada bubbelbad i någons gamla spott
Vi skulle dricka blod med våra långa snablar
Vi skulle höra mänskor skrika: - Attans, aj och sablar!...


eller

Tänk om jag var fiskmås och du min lilla trut
Bland sjöbodar och segel där lekte vi tittut
Och kurragömma mellan kyrktorn och balkonger
Se upp här kommer vi blad flygplan och ballonger!..

eller

Tänk om JAG var liten och tänk om DU var stor
Och vi satt här tillsammans i huset där vi bor
Du hade städat hela kvällen och lagat fiskgratäng
Jag hade spelat tevespel och hoppat i din säng
Du fick borsta mina tänder och ta på mig min pyamas
Jag ville vara nära dig så att vi kunde kramas
Sen läste du en saga i lugn och ro för mig
Och för alla mina nallar som lyssnade på dig
Ja, tänk om du var jag och tänk om jag var du
Du skulle viska i mitt öra: - Det är dags att sova nu…


Det spelar ingen roll om man är mygga eller vägglus, mås eller människa – Den stora vill alltid att den lilla ska känna sig trygg och älskad. Det är vackert och kul, busigt och mysigt. Jag gissar att många små kommer att tycka mycket om den här fina boken. Och jag är tror att många stora kommer att älska den också. Det blir alldeles säkert inte bara min nya favorit.

/Annika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar