Sidor

fredag 11 juni 2010

Lögner

Jag har vid ett flertal tillfällen lyft fram böcker med vackra framsidor. Sådana man (utan att egentligen veta någonting) bara vill läsa. Som de här eller den här.

Lögner, första delen i en serie fungerade däremot tvärtom. Det är en av de gräsligaste framsidor jag sett. Allt (enligt mig) är fult och fel. Titeln är tråkig och tillintetsägande, bilden på en plastdocka är bara sorgligt stereotyp och den lilla texten under plastdockan; "lita aldrig på en vacker flicka med en mörk hemlighet" gjorde mig bara irriterad. MEN man ska ju inte döma en bok efter utsidan! Alltså läste jag Lögner.


Det här är faktiskt en riktigt intressant historia. Enligt Dagens bok har serien, där Lögner är del, ett kallats för en blandning mellan Desperate Housewives, Gossip Girl och Jag vet vad du gjorde förra sommaren. Det stämmer rätt bra tycker jag.

En grupp på fem tjejer "styrs" av Alison, kallad Ali. De fem knyts samman av en hemlighet som ingen vill tänka på och som bara nämns som Jenna-grejen. En sommarkväll försvinner Ali spårlöst och tre år senare umgås inte tjejerna längre. De har utvecklats åt väldigt olika håll, men plötsligt börjar de alla få sms och mejl från "A". Och denna A verkar känna till alla deras största hemligheter.

Fast jag har en invändning eller två på hur tjejerna beskrivs (det är kanska många klichéer) kunde jag inte sluta läsa. Jag ville verkligen veta vad som hänt Ali, vad det där Jenna-grejen var för något och dessutom händer det massa andra spännande saker på vägen.

Så, är man sugen på en bladvändare kan man absolut starta sommaren med Lögner.

/Karolina

PS Som ni förstår kommer det fler böcker, och de har redan blivit teveserie med premiär (i USA) under sommaren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar