Sidor

onsdag 9 september 2009

Ondvinter

Jag läser mycket fantasy, så i mitt tycke finns det nästan ingenting bättre än att slå sig ner med en bok och hamna ”någon annanstans”. I fantasy-världar kan man bortse från varenda regel som finns i vår värld vilket öppnar upp helt nya möjligheter för personerna (eller varelserna) som boken handlar om.

En av mina absoluta favoriter handlar om en värld där alla fasar för vintrarna. Vi förstår ganska snart att året egentligen ser ut som våra år; vår, sommar, höst och vinter MEN när man talar om sommar och vinter så menar man perioder av flera år. Under sommaren är perioden med snö och kallt kort. Det blir inte särskilt kyligt och man klarar sig bra eftersom den varma delen av året är rik på skörd. Under vintern däremot är köldperioden lång och mycket svår. Perioderna av värme är korta och det blir dåliga skördar. Det värsta av allt är att en vinter kan vara i decennier.

Döm då av min förtjusning när jag hittade ungdomsboken Ondvinter. Boken handlar om syskonen Sunia och Wulf. De två är så nära varandra att de nästan är samma person och talar om ”vi” istället för ”jag”. De har alltid vetat att deras far är annorlunda, men först när han dör en våldsam död börjar de förstå hur mycket han hållit hemligt för dem. Redan samma natt kommer ondvintern. Kyla och mörker som är så stort att de kryper ända in i själen på människorna.

Jag älskade den här boken, mörk och full av hemligheter där man inte kunde gissa hur det skulle gå. Jag har en enda invändning! Det här är första delen av fyra och del två kommer inte förrän... jag vet inte ens när! Det lär dock dröja innan jag får veta hur det går för Sunia och Wulf. Suck!

/Karolina

1 kommentar: