Sidor

onsdag 9 juni 2010

Två små pärlor

Idag tänkte jag minsann tipsa om två bilderböcker. Jag har en gång fått höra att bilderböcker egentligen är den bästa sortens bok: Varför? Jo därför att en bilderbok smälter samman två uttrycksformer, litteratur och konst, och på så sätt skapas någonting som är större än vad det skulle vara var för sig. Jag håller med om det och tycker att många, många fler borde läsa just bilderböcker. Till exempel de här två:

Dunderlunds bästa bokstav av Åsa Lind & Sara Lundberg


Dunderlund är en ganska ensam farbror som en dag träffar tjejen Frida. När Frida frågar vilken bokstav som är hans favorit får Dunderlund väldigt mycket att tänka på. Jag tycker om den här boken därför att bilderna (som är en slags collage) är väldigt vackra och så tycker jag om att Dunderlund och Frida blir vänner.

Vad tänker Knodden? av George Johansson & Anna-Clara Tidholm
Knodden är en liten pojke på fem år. Vi som läser boken får följa med i hans tankar medan han står och väntar på morfar (som är inne i huset och letar efter bilnycklarna). Den här boken tycker jag också om på grund av bilderna. Och därför att man verkligen kan tänka sig att en liten femåring står och filosoferar precis som Knodden gör. På bara några minuter hinner han fundera på allt från sommarens fiskar till dinosaurier i snö.


Seså! Kom till bibblan och låna bilderböcker!

/Karolina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar