Sidor

onsdag 14 december 2011

14 december


Idag börjar mitt jullov, eller lov och lov. Det heter ju semester när man är så gammal som jag är. Hur som helst. Jag ska vara ledig i FJORTON hela dagar. Mmm... underbart!

Jag ska förstås hälsa på släkt och vänner, handla julklappar och äta min pappas hemkokta polkagrisar när jag är ledig. Allt sådant trevligt som hör julen till, men jag hade också tänkt hinna läsa. På fjorton dagar kommer jag att hinna med både en och två go'bitar. Det är några jag sneglat lite extra mycket på nu under hösten. När jag vaknar finns du inte av Cat Patrick, Erebos av Ursula Poznanski och Strimmor av hopp av Ruta Sepetys.


Varje natt suddas sextonåriga London Lanes minne ut. På morgonen har hon bara gårdagens anteckningar till hjälp för att minnas. Dessutom får hon små "minnesbilder" av framtiden som gör henne väldigt nervös. Än värre blir det när hon träffar drömkillen, men vet att hon inte kommer att minnas honom dagen därpå.

Erebos är ett dataspel. Ett otroligt spel, som till viss del spelas i verkligheten. För ett uppdrag som utförs på riktigt gör att man avancerar i spelet. Men var går egentligen gränserna? Och vad är man som spelare beredd att göra?

Året är 1941 när Lina från Litauen tillsammans med hela sin familj blir bortförda av Sovjets hemliga polis. De forslas till ett fångläger i Sibirien där varje dag är en kamp för att överleva.

Minnesförlust, galna spel och historisk verklighet. Det blir fina fjorton dagar det här!

/Karolina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar