Sidor

söndag 4 december 2011

4 december



På vintern läser jag gärna mina FYRA favoritsagor av den danske sagokungen H C Andersen. Och precis som för Annika gör sagoläsning mig nostalgisk och alldeles lycklig. Förutom att äta för många pepparkakor denna söndag känns det helt rätt att kura upp i soffan och läsa (eller lyssna) på sagor medan de två tända ljusen glimmar i adventsmörkret.

The Little Match Girl av Anne Anderson 
via Wikimedia Commons
Den lilla sjöjungfrun blir en sjöjungfru djupt förälskad i en prins på land. I utbyte mot att få människoben måste sjöjungfrun ge upp sin fina sångröst... I Den ståndaktige tennsoldaten är det istället en enbent tennsoldat som blir kär i en pappers-balettdansös (som han tror är hans enbenta själsfrände) och hamnar på mycket farliga äventyr. Både tennsoldaten och pappers-balettdansösen blir väldigt verkliga i Andersens saga. Också snögubben i sagan Snögubben känns väldigt livfull. Det här är en riktigt vintrig historia. Men som alla som någon gång gjort en snöfigur vet så smälter också en snögubbe bort.

Den saga som jag har läst allra flest gånger och verkligen inte vill vara utan på julen är Flickan med svavelstickorna. Det är en saga som gjord för gråt och en bra påminnelse om att alla människor inte har det så bra här i världen.

Det gemensamma för mina favoritsagor är att de är ganska sorgliga. Sen finns det olika versioner av dessa sagor och det finns ju varianter som har lyckliga slut istället.

Men sagor hör minsann julen till!

/Victoria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar