Sidor

fredag 2 december 2011

2 december


De TVÅ små föräldralösa barnen Anna och Johan får i juletid vara med om en märklig och underbar händelse. Den vackra skyltdockan i varuhusets fönster, som gamla fru Borg säger liknar deras döda mamma på pricken, verkar få liv. Är det som händer ett mirakel eller är det bara fantasi och längtan? Inget svar ges, man får tolka det som man vill, men barnen vet förstås...


När jag var liten var det oftast min mamma som läste högt för mig och min syster. Vi tyckte mycket om stunderna på kvällarna när hon satte sig på sängkanten, tog på sig sagorösten och började läsa. Mamma gillade svenska folksagor och H.C. Andersens sagor. Våra favoritsagor var ofta lite sorgliga och vi älskade böcker med vackra bilder. Bäst var de som hade glansigt, lent papper och där bilderna var i färg. Jag tror att Ängeln och skyltdockan skulle ha varit en perfekt bok då. Den har nämligen allt det. Men även om den faktiskt skrevs redan på 40-talet blev denna ungerska sagoklassiker av Ferenc Molnar och Karoly Reich inte översatt till svenska förrän 2008. Så istället får jag vara glad att jag som vuxen nu kan läsa den och bli så här nostalgisk.

/Annika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar