Sidor

måndag 19 december 2011

19 december

För NITTON år sedan, 1992, kom Astrid Lindgrens God jul i stugan ut. I den finns ett antal berättelser med bl a Madicken, Barnen i Bullerbyn och Lotta på Bråkmakargatan. Den gemensamma nämnaren i avsnitten är naturligtvis jul. En sådan där underbar jul som nästan bara Astrid Lindgren kan skapa.

Jag läser återigen med stor förtjusning om Kajsa Kavat som hjälper sin mormor. Mormor som bara en vecka före jul halkar på köksgolvet och skadar ena benet. Hon blir väldigt orolig över vem som ska julstäda, laga julmaten, köpa julklappar och inte minst sälja hennes polkagrisar på julmarknaden. Mormor behöver inte vara nervös. Kajsa Kavat är en flicka som kan det mesta, från att steka korv till att sälja polkagrisar utan att både kunna räkna och väga.

Sagan om Kajsa Kavat lyssnade jag ofta på när jag var liten. Jag minns en tummad bok, som min mamma också haft när hon var liten.

/Veronica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar