Sidor

torsdag 22 december 2011

22 december


Minst TJUGOTVÅ nya läsare förtjänar boken Dash & Lily's Book of Dares (eller Dash och Lilys utmaningsbok som den heter på svenska).

Ibland blir man bara kär i en bok från första lästa sidan. Så var det med mig och Dash and Lily’s Book of Dares. I mitt tycke har den här boken allt som gör en bok läsvärd.

En dag strax innan jul går Dash runt i sin favoritbokhandel Strand i New York. Inklämd i hyllorna hittar han en röd anteckningsbok. Självklart blir han nyfiken och öppnar den och finner i den en skattjakt bland böckerna i butiken. Det blir början på ett äventyr för både Dash och Lily, tjejen som har lämnat anteckningsboken i bokhyllan. Via anteckningsboken utmanar de varandra på olika platser runt om New York, den ena utmaningen galnare än den andra, och allt utan att ens ha träffat varandra.

Det här är en fantastiskt rolig och samtidigt tänkvärd bok, den är en kärleksförklaring, både till New York och till litteraturen och framför allt till äventyr i alla de former, den beskriver relationer till syskon och föräldrar på ett ypperligt sätt och så har den en precis lagom romantisk kärlekshistoria som glimtar till här och var. Sen att den dessutom utspelar sig runt jul gör den ju till en perfekt bok att läsa just nu på jullovet.

Boken är skriven av Rachel Cohn och David Levithan som även skrivit Nick & Norahs oändliga spellista och Naomi och Elys kyssförbudslista tillsammans.

Här kan du läsa ett provläsningsutdrag ur boken.

Från och med nu kommer jag alltid hålla ögonen öppna efter små röda anteckningsböcker när jag går runt i bokhandlar, eller varför inte på biblioteket, för jag vill också ge mig ut på skattjakt!

/Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar