Sidor

onsdag 18 januari 2012

Smaragdernas bok

I höstas tyckte jag ett tag att varenda blogg jag läste skrev om Smaragdernas bok av John Stephens. Redan då tyckte jag att det lät som en bok för mig. På ett ställe stod det att den var i samma "...anda som Narniaböckerna, Guldkompassen och Trollkarlen från Oz". Klart jag blev intresserad! Jag lånade till och med hem den, men hade så mycket annat för mig att jag återlämnade den oläst.

Men efter nyår, då lånade jag hem den igen och läste och läste tills den var slut!

Smaragdernas bok börjar väldigt dramatiskt. Mitt i natten väcks fyraårige Kate av sin gråtande mamma och vips är hon (tillsammans med småsyskonen Michael och Emma) förd till en bil där en våldsam flykt tar sin början. De är nämligen jagade! Och det som förföljer dem verkar inte alls vara mänskligt.

Sen, poff, är vi förda tio år fram i tiden och får åter träffa Kate, Michael och Emma. De har vuxit upp på en hel rad olika barnhem, det ena värre än det andra, och snart ska de flytta igen. De hamnar i den mystiska staden Cambridge Falls hos den ännu mer mystiske dr Pyms och där börjar ett otroligt äventyr för syskonen.

För alla er som gillar snabba ryck och action från sidan ett är Smaragdernas bok ett måste! Det är inte en död fläck och den innehåller både tidsresor, monster och en ytterst ondskefull häxa. En annat trevlig sak är att Smaragdernas bok bara är första delen av tre. Ytterligare två böcker kommer där vi förhoppningsvis får veta mer om Kate, Michael och Emmas väldigt mystiska bakgrund.

/Karolina

P.S. Jag slänger med en väldigt cool boktrailer för den engelska versionen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar