Sidor

onsdag 11 januari 2012

Bäst 2011

Så svårt det är att välja vad som var "Bäst 2011". Jag visste inte riktigt om jag skulle ta en bok, eller något som hänt i biblioteket..? Alltså tog jag både och!

Någonting som liksom inte går att hoppa över när jag tänker tillbaka på 2011 är Harry Potterfestivalen. Det var på alla sätt stort!


Något annat som kändes otroligt roligt att vara med på var bokreleasen av Rävjakten på somaliska. Vi som jobbade då höll oss mest i bakgrunden och lät översättaren Yassin Mahi berätta om sitt jobb, tillsammans med Gubben Pettson själv!


Boken Pojkarna av Jessica Schiefauer kom inte bara ut 2011, den fick dessutom Augustpriset med motiveringen:

Med vass och avslöjande flickblick infiltreras Pojklandet. En idéroman som strävar efter att upplösa språkets, växandets och verklighetens gränser. Om kroppen som slagfält och manligheten som drog.

Om jag fick bestämma skulle Pojkarna bli den absolut mest lästa (och diskuterade) boken från 2011.

En annan god nyhet från 2011 är att min absolut favve favorit Hungerspelen blir film 2012. I år alltså! Tur att det verkar bli bra och trevliga händelser även detta år!

/Karolina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar