Sidor

torsdag 19 januari 2012

Om att börja om

Nu har jag läst ännu en bok av den fantastiska författaren Sarah Dessen. Ni minns kanske att jag skrev ett hyllningsinlägg när jag för inte alltför länge sedan läst min första Dessenbok. Lite tjatig tycker ni kanske att jag är, men om det är någon som fortfarande har missat denna författare så gör jag ännu ett försök att övertyga er!



Mcleans föräldrar har skilt sig och Mcleans mamma har gift om sig. Mclean vill inte alls bo med mammans nya familj utan väljer att istället följa med sin pappa som är en sorts restaurangfixare. Han flyttar runt från stad till stad och tar sig an restauranger som inte fungerar på ett bra sätt och försöker att rädda dem eller besluta att det är dags att stänga ner. Ofta bor Mclean och hennes pappa inte mer än några månader i varje stad och de hinner aldrig rota sig någonstans. De har minimerat sina saker till bara det allra nödvändigaste och Mclean återskapar sig själv som olika personer i varje ny skola. När hon kommer till en ny plats beslutar hon sig för vem hon vill vara på den nya platsen, hon byter namn, personlighet och stil varje gång. Tills hon kommer till Lakeview. Av misstag presenterar hon sig som just Mclean. Efter det blir det svårare för henne att spela en roll, hur mycket hon än försöker. Mcleans liv i Lakeview blir inte alls som hon tänkt sig.

Jag blir så rörd av mycket i den här boken. Mcleans tankar kring hur hon ska undvika att bli för fäst vid någon eftersom hon vet att hon snart måste lämna dem, hennes förhållande till sina båda föräldrar och den kloka grannpojken Dave för att nämna några saker. Boken finns än så länge bara på engelska, men eftersom fler i Sverige nu fått upp ögonen för Sarah Dessen tror jag inte det dröjer förrän den blir översatt. Kolla här vilka av Dessens böcker vi har på biblioteket!

Här berättar Sara Dessen själv om sin senaste bok:



/Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar