Sidor

torsdag 24 februari 2011

Perfekt

Jag läser många bokbloggar och älskar att både läsa vad andra tycker om böcker jag också har läst och få tips på nya böcker att ta mig an.

En författare som jag har läst mycket om på flera av mina favoritbloggar är Sarah Dessen. Hennes böcker har länge legat på min att-läsa-lista (som är väldigt lång). Nu har jag äntligen tagit mig an en av hennes böcker, The truth about forever.

Boken handlar om Macy. Hennes pappa har dött i en hjärtattack och hon har därför blivit ”tjejen, vars pappa dog” för alla i staden. Macy själv gör allt för att vara perfekt. Hon följer alla regler, pluggar, hjälper sin mamma och umgås med sin duktiga pojkvän Jason. Jason ska åka iväg på ”brain camp” över sommaren och då ska Macy ta över hans jobb på biblioteket. Trots att Macy gör allt för att vara den duktiga flickan accepteras hon inte av de självutnämnda perfekta tjejerna som jobbar på biblioteket (detta är förresten det enda som stör mig med boken, det verkar bara jobba tonåringar på biblioteket). Det tar emot för Macy att gå till jobbet varje dag. Men så träffar hon ett gäng ungdomar som arbetar på en cateringfirma och har en helt annan inställning till livet än vad Macy själv har haft. Mer och mer inser Macy att hon inte alls passar in i den perfekta formen som hon har försökt stoppa in sig själv i. Hennes liv förändras mer och mer och det gör också Macys definition av perfekt.

Det här är en berättelse både om de krav som vi själva och andra ställer på oss och hur vi ska förhålla oss till det, men också om sorg och vad den kan göra med oss.

Jag tyckte så mycket om den här boken, framför allt därför att den inte följer mallen för kärleksromaner (för jo, visst handlar den om kärlek också) utan har flera olika bottnar. Macy är inte bara en tjej som blir kär i en kille utan hon är en riktig människa, vilket jag annars kan sakna i många böcker.

Om du hellre vill läsa boken på svenska så har du något att se fram emot till sommaren. Boken kommer nämligen i juni med den svenska titeln Mitt perfekta liv.

Nu ser jag fram emot att läsa fler böcker av Sarah Dessen!

/Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar