Sidor

onsdag 2 februari 2011

Pojken som aldrig blir stor

"Alla barn, utom ett, blir stora." Så lyder den allra första meningen i boken om Peter Pan.

Peter Pan är egentligen 109 år i år, eller han dök i alla fall upp för första gången i en pjäs av J. M. Barrie 1902. En pjäs som så småningom blev två böcker. Böcker som handlar om pojken som aldrig växer upp, som bor i landet Ingenstans med de borttappade pojkarna. Tillsammans med syskonen Darling flyger han omkring, och allihop hamnar de i trubbel med Peters ärkefiende Kapten Krok.

Förra veckan skrev jag om boken Där drömmar blir till. Det visade sig att författaren Emma Andersson har en blogg och på den listar hon upp musik hon gärna lyssnar till när hon skriver. Det visade sig att Flying, ett stycke av James Newton Howard från filmen Peter Pan fanns med på hennes lista.



När jag lyssnade på den här musiken kom jag ihåg när jag för första gången såg den här filmen. Jag var vuxen, för den kom 2003, och många skulle säkert säga att jag var för gammal för Peter Pan. Men icke! Jag tyckte den var helt vansinnigt bra! Och musiken sen. Det är lätt att förstå att en författare känner sig inspirerad!

I klippet ovan var det ju mer stämningsfulla bilder från filmen, så här kommer trailern också:


/Karolina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar