Sidor

måndag 7 maj 2012

I Mamy Wata och monstret sprakar färg och lek

Första gången jag såg en av Veronique Tadjos illustrationer blev jag alldeles stormförtjust. Sen dess är hon en av mina favoriter. Jag tror det beror på att hennes illustrationer är färggranna, yviga och väldigt inspirerande. Mamy Wata och monstret (som i sig är en afrikansk myt) är precis en sådan där färgfull och charmig bilderbok. Jag lyckas inte värja mig och mina superlativ (ni vet, den där högsta graden som finns av ett adjektiv) är löjligt många.


Trollbind mig Mamy Wata! Allt runtomkring försvinner när jag sugs in i Tadjos Mamy Watas vattenvärld. Det beror nästan uteslutande på bilderna. Jag blir också väldigt sugen på att måla en egen Mamy Wata! Kanske du också?

I alla fall, Mamy Wata är vattnets drottning, en sjöjungfru. Hon får reda på att ett monster härjar och skrämmer människorna som bor vid floden. Mamy Wata vill hjälpa till och då märker hon att monstret verkar vara ett olyckligt monster. Hon måste hjälpa monstret att bli glad igen. Ska Mamy Wata lyckas finna en lösning?

Surfa gärna in på Veronique Tadjos hemsida och kolla på hennes fina bilder.

/Victoria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar