Sidor

onsdag 2 maj 2012

Tintin Enhörningens hemlighet Film och Bok

Hej! Jag hettte Emma och jobbskuggar på bibblan och jag har skrivit den här lilla artikeln.

Jag har läst Tintinboken Enhörningens hemlighet och även sett filmen (kom 2011). Den var riktigt bra men jag gillade boken bätter.

Det var mer det här med känslor än i flimen. Det jag saknade mest var nog Milous stora roll. Även om det inte märks så är faktiskt Milou Tintins hjälpreda och inte tvärtom. Det var bara en liten parentes.

Boken är ju en "blandning" av Enhörningens hemlighet och Kraban med guldklorna. Men även att Sakharine och Kapten Haddock har ett förflutet är ju kul, för i orginalet så är det ju bröderna Fågel som är skurkarna. I filmen ser Tintin så ung ut och skulle jag inte veta så skulle jag säga att han är typ 18-20.

Boken har jag bara läst på svenska men jag vill hitta den på engelska. Filmen har jag både sett på svenska och på engelska. Den engelska är bättre, men jag gillar inte Milous namn på Engelska. Snowy...?? Han heter ju Milou på franska med. Varför inte på engelska??

Oj nu låtter jag som om jag bara kritiserar filmen och boken och det gör jag inte. Har alltid gillar Tintin och jag tycker att det är bra att det har kommit en ny film. Det har gjort att Tintin fått nytt liv. Det har varit lite tomt, men nu är det stort igen. Jag rekomenderar boken och även de riktiga albumen. Ett litet tips jämför inte boken med albumen. Det är lite roligt att det slog igenom som de gorde med tv-spel och annat. Det finns hur mycket samlarsaker som helst, men det är så dyrt. :'(

Jag kan starkt rekomendera boken. Men man kan även se filmen först och sedan läsa boken. Det gör man som man vill.

(Det kan vara lite stavfel här och där men det kan jag inte hjälpa)

Filmskaparna:
Steven Spielberg
Peter Jackson


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar