Sidor

onsdag 30 maj 2012

Jag är Love

Mårten Melin, en av mina favve Mårtenar (den andra är Mårten Sandén), är författaren till Jag är Love. Boken är en helt fristående fortsättning på Förvandlad som Veronica skrev om för ett tag sedan.

Love har en intressant effekt på folk. De blir kära i honom. Faktiskt har det gått så långt att han måste byta skola för att komma undan alla kärlekskranka klasskompisar... och lärare! Hans biologiska pappa Astrild, tar honom till Skogsbingeskolan och den är väldigt skum. Bara det här med att alla elever måste bära ett kors om halsen 24 timmar om dygnet.

Jag gillade boken. Jag gillar nästan allt Mårten Melin skriver. Det är påhittigt och lättläst på en och samma gång. Karaktärer från Förvandlad dyker upp, men det här är verkligen en helt fristående historia. Jag gillar också att Melin är ordvitsig och att han driver lite med sig själv:

"Amor" stod det. Det namnet kände jag igen. Jag hade läst en bok som hette Amor attackerar eller Amor anfaller eller något sånt, om en kille som var kär i sin syrras bästa kompis. Eller jag hade inte läst ut den. Jag hatade böcker om kärlek".

Amor anfaller är nämligen en bok av herr Melin det med. Ha, ha! Dessutom är jag helt säker på att huvudpersonens namn, Love, är valt med tanke på att love betyder älska, kärlek på engelska.

Slutet bäddar för en uppföljare och inte mig emot!

/Karolina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar