Sidor

tisdag 22 maj 2012

Sjutton år och skitsnygg

Jag har slukat Emma Granholms tidigare böcker, så jag var väldigt förväntansfull på hur hennes nya bok Sjutton år och skitsnygg skulle vara.

Boken handlar om Felix Holm, som både är skolans poppis- och badboykille. Han är väldigt självsäker på sig själv, i alla fall utåt sett. Inuti är han inte alltid lika kaxig. Speciellt inte när den mystiske Zäta dyker upp, som är lite mer än Felix när det gäller det mesta. Zäta är lite snyggare, har lite snyggare kläder, är lite längre och lite starkare än Felix, och det retar Felix så han blir alldeles vansinnig.

Felix som har varit van vid att alltid vara den som får mest uppmärksamhet, blir plötsligt osäker på sig själv. Inte blir det bättre av att Felix tjej Alexa och alla andra kompisarna verkar dyrka Zäta och allt han gör. Hur ska Felix kunna bli av med Zäta, och vem är han egentligen?

Sjutton år och skitsnygg är precis lika bra som Emma Granholms tidigare böcker, så jag är väldigt nöjd! Jag tycker att Emma Granholm har en väldigt bra förmåga att lyckas blanda humor med allvar, så att det känns äkta. Så nu väntar jag ivrigt på att det ska komma mer böcker av en av mina favoritförfattarinnor!

/Lisa

PS. Här kan du läsa om Simon och Sofie som är en annan av Emma Granholms böcker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar