Sidor

onsdag 31 oktober 2012

Only väg is upp

Idag är det en sorglig dag. Vår kollega Linda har fått ett nytt arbete och jobbar sin sista dag hos oss idag. Ibland tror jag att det är lättare att vara den som flyttar än att vara "den som blir kvar". För Linda blir allt nytt och spännande, medan vi andra ska hålla på som vanligt, fast utan Linda. Och det är inte spännande. Det är bara tråkigt!

Det finns nästan inga böcker om hur det är att stanna kvar på en plats, men det finns däremot många som handlar om hur det är att flytta. För det är förstås väldigt pirrigt att allt blir nytt, och denna dag tänkte jag försöka pigga upp genom att tipsa om en flytt-bok som är ganska rolig.

Emmy Abrahamson gjorde succé med sin debut Min pappa är snäll och min mamma är utlänning. Jag var bara en av många som verkligen gillade den. Sen hade jag förmånen att höra på Emmy under Bokmässan 2011, vilket bara gjorde att jag gillade henne (som person/författare) ännu mer. Alltså hade jag lånat hem Only väg is upp redan innan det avslöjades att den blivit nominerad till 2012 års Augustpris. Så det så!

Filippa Karlsson ska äntligen börja leva. London baby! Japp, så fort gymnasiet är slut åker Filippa till London med siktet inställt på The Royal Drama School. Inte bara ska hon komma in, hon ska dessutom bli cool, bo flott, träffa intressanta människor och inte minst bli ihop med den perfekta killen.

Verkligheten är dock inte så cool och härlig som Filippa föreställt sig. Hennes hyrda rum visar sig vara en luftmadrass på golvet. En dyr madrass! Att skaffa jobb visar sig vara väldigt svårt och lurendrejare verkar finnas både här och där.

Jag gillar verkligen Filippa! Hon är så glad och optimistisk. Om jag hade kommit till en främmande storstad och det visade sig att mitt boende var en madrass på golvet, ja då hade jag nog åkt hem igen. Men det gör förstås inte Filippa.

Only väg is upp är den första delen i en planerad triologi om Filippa Karlsson och hennes äventyr i London. Jag tänker absolut läsa de andra böckerna. Och så hoppas jag att Linda vill läsa om Filippa och tänka på oss "här hemma" i allt nytt och spännande!

/Karolina

2 kommentarer:

  1. Jag gillade oxå Only väg is upp :)

    SvaraRadera
  2. Kommer sakna Katrineholms bibliotek, alla fina kollegor och bloggläsare så mycket. Stor kram!
    /Linda

    SvaraRadera