Sidor

onsdag 3 oktober 2012

På spaning med Hedvig

Hedvig Ljungars debutbok På spaning med Hedvig - frihet, jämlikhet och rakade ben är viktig. Det är en bok om könsroller. 

Om hur könsroller ger oss osynliga regler för hur vi ska vara som tjej och kille. 

Varför är det så? Varför är vi som vi är? 
Varför är det så viktigt att som kille vara på vissa sätt och som tjej vara på andra sätt? 
Hur är det att vara ung kille eller tjej när det finns sådana regler?

I boken finns flera texter. Det finns texter om att raka benen, om kroppsideal, om makt och om kärlek. Såhär presenterar Hedvig sig själv i boken:
"Hej!
Jag heter Hedvig. Jag bor i Stockholm i en lägenhet
med ett rum och ett badkar med silvertassar.
Jag är tjugo år och gillar att läsa böcker i badkaret
och dricka kaffe i sängen.
Och att klä mig i guldklänning ibland. 
Jag är intresserad av varför det är så viktigt
för oss att vara tjejer och killar."
I boken På spaning med Hedvig skriver Hedvig om vad feminism är på lättläst svenska. Det gör hon bra. Jag tror att boken väcker tankar hos dig. Hedvig undersöker vad makt är och hur det styr oss. Det är spännande.

Nyfiken? Provläs boken eller kolla när Hedvig Ljungar läser ur sin bok:




/Victoria

1 kommentar:

  1. Jag läste den nyligen också och tyckte väldigt mycket om den, den är rolig samtidigt som den väcker tankar!

    SvaraRadera