Sidor

tisdag 26 juni 2012

Pappa på Söndag

Fröken ler nästan jämt. Fast inte det gången jag berättade vad jag skulle göra på sommarlovet.
- Vinni, vad ska du göra på det underbara sommarlovet? frågade hon leende och slöt ögonen för att nicka instämmande i allt jag hade att säga.
- Jag ska till pappa på Söndag, sa jag.
Fröken kom av sig. Hon öppnade ögonen och rynkade pannan ett kort slag. Sedan log hon igen.
- Nej Vinni, sa hon överseende, jag frågade vad du ska göra i sommar.
- Jag ska träffa pappa på Söndag, upprepade jag.
- Lilla Vinni, du svarar inte på min fråga, sa hon strängt. Alla andra barnen har berättat vad dom ska göra. Varför ska du sätta dig på tvären? Det är ingen här som tycker att det är det minsta roligt.

Jag tittade på mina kompisar. Dom verkade visst tycka att det var roligt.
- Jag ska träffa pappa på Söndag, sa jag.
- Ja, men sen då? Vad ska du göra resten av sommarlovet?
- Söndag är en ö i skärgårn, sa jag. Pappa bor där. Jag ska vara hos honom hela sommaren.
Fröken tittade på mig. Hon hade slutat le.
- På så vis, sa hon.

För så är det. Vinni åtta och ett halvt ska spendera hela sommarlovet på ön Söndag tillsammans med sin pappa. Hon ska vara med Olle också. Tillsammans badar de genom att svinga sig i lianer, funderar vad som hänt passagerarna i den trasiga båt som bogserats iland och fångar kopparödlor. Precis så där som man önska att sommaren ska vara. Och sådan sommar har vi ju inte här i Katrineholmstrakten. Det bara regnar och blåser varevigaste dag. Ja, får man inte sådan sommar man vill ha, då får man väl läsa om den istället! Så läs Pappa på Söndag och njut av sommar, sol och lov!

/Karolina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar