Sidor

tisdag 21 september 2010

Boktips!

Som Karolina nyligen skrev så har Johanna Thydells nya bok Ursäkta att man vill bli lite älskad precis kommit till biblioteket. Nu har jag läst den och min första reaktion när jag började läsa var: äntligen! Boken handlar om Nora som är 17 år och som är en ganska vanlig tonåring.

Mitt äntligen berodde just på det, att boken handlade om en vanlig tonåring, och inte en tonåring som har mängder med probelm. Många undomsböcker handlar om jobbiga saker av något slag, t.ex. alkoholiserade, psykiskt sjuka, sjuka eller på något annat sätt frånvarande föräldrar. Missförstå mig inte, jag tycker det är jättebra att de böckerna finns och att de är viktiga.

Men ibland kan det vara skönt att läsa om dem som har lite mer "vanliga" problem. För Nora har det bra, men helt problemfritt är det däremot inte. Just att Nora är så vanlig är hennes problem, hon borde inte må dåligt, men det gör hon till viss del ändå.

Nora har ett uruselt självförtroende, och det hela blir inte bättre av att hon är bästa kompis med världens snyggaste och coolaste Lisa. Lisa som har mängder med killar efter sig och Lisa som alltid är den som får uppmärksamhet. Nora försöker desperat få någon att tycka om henne, att älska henne, men istället blir det tvärtom...

Johanna Thydell har skrivit en bok som är underhållande och med många igenkännande bitar. Nu var det ett tag sedan jag var tonåring men jag fnissar igenkännande genom hela boken. Jag tror att det Nora tänker har nog de flesta tänkt någon gång, hon representerar på något sätt alla tonåringar.

Johanna Thydell har skrivit flera böcker, och om man vill läsa mer om henne kan man klicka här och på sidan kan du även läsa om hennes författarskola.

/Lisa

PS. Den fina bilden på Johanna var med i Svenska dagbladet 10/6 2006.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar