Sidor

torsdag 23 september 2010

Modiga Millan

Igår pratade jag på ett föräldramöte på Sandbäcksskolan. Jag pratade om böcker och läsning. Och jag pratade om att en bok kan se ut på olika sätt och att man lika gärna kan läsa med öronen som med ögonen. Det var en halvtimmes prat om nyttan och vikten av att läsa och att hitta rätt sorts bok till varje barn. De vuxna som lyssnade fick inte så mycket av det som är den självklara anledningen till att man vill läsa böcker, nämligen upplevelserna och njutningen. Ni vet: rysningarna, skratten eller tårarna. Det får bli en annan gång.

Men e n bok kände jag att jag bara måste visa upp just för att den är en sådan härlig bok och för att hjältinnan är den hon är:

Modiga Millan av Milena Bergquist. I denna den tredje boken om Millan har hon flyttat till Katrineholm och börjar ettan i just Sandbäcksskolan! Och av många dramatiska händelser som vi får uppleva med Millan utspelar sig en i samma matsal som jag, föräldrar och lärare befann oss i. Det kändes kul att tänka på. Jag tycker att alla som bor i Katrineholm ska känna till Millan. Och jag tror faktiskt att alla barn numera gör det.

/Annika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar