Sidor

fredag 17 september 2010

På låtsas...

Visst har du, precis som jag, önskat att du kunde vara någon annan för en dag? Att få prova hur det känns att inte vara du utan någon helt ny... kanske till och med ett flygande fly?

Nu kommer en färgrik och fantasifull bok där en pojke drömmer sig bort medan han sitter och ritar i skolan. Önskedagen heter boken med text av Laura Leuck och bilder av Marc Boutavant. Den kluriga översättningen har Lotta Olsson gjort.

Jag önskar jag kunde bli
en enda dag ett surrigt…
Bi!
Jag skulle flyga glad och fri
om jag en dag fick vara bi.

Och tänk att simma många mil
 längs Nilen som en…
KROKODIL!
Med vässat smil och världsvan stil
- Jag vore bra som krokodil.

Bokens bilder påminner mig lite om bilderböcker när jag var liten. Men lugn, bara lugn, den känns samtidigt mycket modern i sin snitsiga design. Och de tvåradiga verserna har en härlig, musikalisk rytm. Att man måste vända blad för att få versens slut gör det hela extra kul.

När pojken har fantiserat om att ha taggar, långa öron och vassa tänder känner han att det vore kul för e n dag, men alla andra dagar är det ändå bäst att vara sig själv. För att du säkert ska konstatera samma sak är sista sidans bild – en spegel!

En ny favorit i samlingen rimmade bilderböcker! En bok att kanske till och med köpa och ge bort till någon liten barnfavorit.

/Annika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar