Sidor

onsdag 1 juni 2011

Mörkt liv

Jag har alltid varit fascinerad av livet i havet. Av alla djur och fiskar som lever så nära men ändå så långt bort. Så klart borde det ju gå att skriva massor med bra böcker om detta. Framtidsvisioner när alla bor på havets botten. Eller kanske fantasy; i en annan värld levar alla i hav. Eller en författare kan flörta med gamla sagor och skriva om sjöjungfrur.

Det kommer böcker som de jag beskrivit ovan då och då, men inte alls så ofta som jag skulle önska. Å andra sidan blir det en lite högtid när det väl händer!


Mörkt liv var en sådan högtid. Vi befinner oss i framtiden. Jordbävningar och miljöförstöring har lämnat väldigt lite land kvar så folk har börjar kolonisera havsbotten. Huvudpersonen, sjuttonårige Ty, är ett av de första barnen som levt hela sitt liv under havsytan. Han drömmer om en framtid där, men på senaste tiden har pirater, främst Barracuda-ligan, på allvar börjat hota kolonisatörernas liv.

Ty träffar Gemma för första gången när de båda olovandes har tagit sig in i en ubåt. Gemma är "ytbo" och har tagit sig ner i havet för att leta efter sin försvunne bror. Hon är dessutom nyfiken på mörkt liv, det är så havsborna kallas, och särskilt på de märkliga egenskaper som det sägs havsbarn har.

Jag gillade nästan allt med den här boken. Det är handlös action från sida ett! Ty och Gemma flyr inte bara från de pirater som förpestar havsbotten, utan även från de otaliga rovdjur som lever i havet. Jag gillar också hur författaren beskriver husen havsborna lever i, dräkterna de har på sig och den speciella vätska de använder för att andas under ytan.

Jag tycker boken tog slut allt för snabbt. Jag hade gärna läst mer om mörkt liv och "vardagen" på havsbotten.

/Karolina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar