Sidor

torsdag 23 juni 2011

Sommarutmaning

Foto: CC by Bengt Flemark, Bengavoice 
Imorgon är det midsommarafton. Det brukar betyda startskottet för sommaren, särskilt för många vuxna som får semester och lite välbehövlig ledighet. Även Bubblan i bibblan tar semester från och med idag.

Hoppas att ni får ett härligt sommarlov och ledighet med många äventyr både i vår värld och i böckernas värld.

Sommaren brukar vara en bra tid att läsa sådant som man inte har tid eller lust för annars. Jag tänkte utmana mig själv lite i sommar och läsa lite nygammalt och lite kort. Häng på om ni vill!

Mina sommarutmaningar är:

En klassiker. Jag funderar på att läsa om min absoluta favoritbok Stolthet och fördom. Den är visserligen klassad som en vuxenbok här på bibblan, men jag vet att många som läser ungdomsböcker även läser och älskar den. Och när jag läste den första gången tror jag att jag var 15. Det här är den ultimata kärlekshistorien och Mr. Darcy är den ultimata hjälten, som alla andra jämförs med (i alla fall gör jag det). Jag skulle kunna skriva många sidor om hur bra den här boken är, men det får ni upptäcka själva istället! I augusti ska jag faktiskt gå på en opera som bygger på Stolthet och fördom. Det ska bli spännande att se vad de gör av historien!

Noveller. Jag har länge haft svårt för noveller. Tycker att precis när man har kommit in i berättelsen så är den plötsligt slut. På sistone har jag dock börjat uppskatta dem mer och kanske framför allt uppskatta talangen hos författare som skriver bra noveller. Det krävs mycket av en författare för att lyckas säga det den vill på så litet utrymme som en novell ger jämfört med en hel lång roman. För ett tag sedan skrev jag ju att jag över långhelgen skulle läsa Love is hell. Så blev det tyvärr inte, lite annat kom emellan, men nu i sommar ska både den och den lite nyare Kisses from hell läsas. Jag har tidigare läst Prom nights from hell. I dessa böcker tar sig kända författare an att skriva noveller. Vissa lyckas bättre än andra och det är roligt att jämföra! Karolina skrev för ett tag sedan om urban fantasy och det är just vad detta handlar om. Mer och mindre kända fantasyförfattare har skrivit noveller på lite olika teman. Min utmaning är alltså - försök dig på några noveller i sommar du också!

Vad tänker du ge dig själv för läsutmaningar i sommar?

Bubblan i bibblan kommer utvilad och fräsch tillbaka i augusti! Nu önskar vi:

Glad Sommar!

/Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar