Sidor

onsdag 22 juni 2011

Rörigt!

För er som kommer till Kulturhuset Ängeln ofta så vet ni att det är lite rörigt just nu. Vi håller nämligen på att bygg om / flytta om stora delar av biblioteket. Imorse när jag gick där nere och försökte hitta i röran kom jag att tänka på en bok jag nyligen läst. Min pappa är snäll och min mamma är utlänning av Emmy Abrahamson.

Alicja, 16 år, har rätt nyligen flyttat med sina föräldrar till Österlen. Hon vill ingen hellre än att passa in och vara normal, men hennes polska mamma hindrar allt sådant. I alla fall i Alicjas ögon. Den lugna sköna sommar Alicja har sett framför sig blir istället en mycket RÖRIG sommar. Hon försöker dölja det faktum att huset är fullt av polska svartjobbare, försöker hantera att mammas storrökande släkting med dotter plötsligt flyttar in (och dottern Celestyna förser sig med det mesta som tillhör Alicja) och som inte det vore nog börjar bästisens stora kärlek stöta på henne!!
Det där med arresteringen, den döda grävlingen och avkapade elledingar... tja, det är bara grädde på moset.

Jag hade väldigt kul när jag läste om Alicja. Det var också intressant hur Emmy Abrahamson beskriver hur stora kulturkrockar det faktiskt kan bli inom samma familj. Och det där med rörigheten. Ja, här hos oss på bibblan är det rena monsterordningen jämfört med sommaren som Alicja upplever.

/Karolina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar